Per Törnqvist, Caparol: “Vår koppling till yrkesmålarna är stenhård”

Caparol är en av sponsorerna som gör det möjligt för MYN att arrangera Måleri-SM. Hör det senaste inom måleri från Caparols marknadschef Per Törnqvist.
Vad var din professionella bakgrund innan du hamnade i din roll på Daw Nordic?
– Efter ekonomiutbildning med inriktning på marknadsföring på Göteborgs universitet, hamnade jag på International Färg. Där var jag ett par år, bl a som produktchef på avdelningen för Yacht Paint. Därefter ett par år på Flügger med uppdrag som produktchef och ansvarig för utveckling av återförsäljarkedjan. De sista drygt 20(!) åren har jag varit med och utvecklat Caparol.
Varför har Caparol valt att sponsra Måleri-SM och Målerilandslaget?
–Vår koppling till yrkesmålarna är stenhård. De är vår viktigaste målgrupp och vi tycker det är både självklart och ärofullt att få vara med i det här sammanhanget!
Vilka produktutvecklingar har du varit med om under din tid på Caparol som du tycker är värda att lyfta?
– Jag är särskilt stolt över våra produkter som bidrar med avgörande nytta. Då tänker jag främst på effektivitet, dvs produkter som hjälper våra kunder att bli mer lönsamma. Och på hållbara lösningar som visar på hur man kan tillverka modern färg på ett mer hållbart sätt. Jag är särskilt stolt över våra träfasadfärger som ALLTID ger ett färdigt resultat med Max 2 strykningar. Det är effektivt. Och våra konserveringsmedelsfria inomhusfärger som klarar att lagras väsentligt längre än vanliga färger. Inget svinn alltså. Det innebär ekonomisk effektivitet för målarna och effektivare användning av råvaror.
Vilka projekt sysslar ni med just nu?
– Vi jobbar med flera projekt som ska bidra till effektivare verksamhet för våra kunder. Både produkter och tillgänglighet. Jag kan dock inte gå in på detaljer här och nu.