Annika Bok, Anza: “Yrkesmålare är de som driver vår produktutveckling framåt”

Annika Bok, marknadschef på Anza
Annika Bok, Marknadschef på Anza Pro.

Anza Pro öppnade upp portarna till sitt Training Center i Bankeryd, där Målerilandslaget vid månadsskiftet tränade inför kommande tävlingar i Europa. Annika Bok, marknadschef på Anza Pro var på plats för att följa landslaget. Annika Bok är marknadschef för varumärkena Anza och Anza Pro och jobbar med dessa både i Sverige och internationellt.


Varför har Anza valt att engagera sig i det här?
– Det är ett väldigt viktigt samarbete, yrkesmålare är de som driver vår produktutveckling framåt. Vi har och har alltid haft ett nära samarbete med yrkesmålare, genom att studera deras vardag så lär vi oss hur vi kan effektivisera våra verktyg. På så vis kan vi förbättra en produkt, då vi får en förståelse för vad som är viktigt att utveckla. Vi måste anpassa våra produkter efter målarnas behov. För oss är det otroligt viktigt att stärka kompetensförsörjningen, vi är måna om att branschen ska leva vidare och driva utvecklingen framåt.

Vilken förändring hoppas ni att kunna bidra med i yrket?
– Vi vill hjälpa till att stärka måleriyrket och göra det till ett attraktivt yrke, vi försöker och hoppas att vi kan bidra till att fler söker sig till yrket och måleriutbildningen. Även att målare tar sitt ansvar när det gäller hållbarhet, det vill vi såklart också vara med och bidra mer till. Själva har vi påbörjat resan mot mer hållbara verktyg men det finns mycket mer man kan göra.

Vad är ditt intryck av deltagarna?
– Superimponerad av deltagarna, jag är inte själv yrkesmålare så det är otroligt häftigt att få se de olika momenten. Bildöverföringen ser väldigt svår ut, men de verkar jätteduktiga alla tre. Måste vara en otrolig press när det kommer till tävling, så det gäller att ha nerverna på plats. Imponerad att dessa unga deltagare klarar detta.

Vilket verktyg kan en målare aldrig vara utan?
– Det skiljer sig åt otroligt från målare till målare, någon säger att de aldrig kan byta ut sin kniv, en annan sin pensel. Vilket stärker vår insikt ännu mer att alla har sin egen favorit och sin egna teknik och då kräver det olika typer av verktyg. Så det är viktig med ett brett sortiment så att alla kan hitta sina egna favoriter.

Hur ser utvecklingen för Anza Pro ut framöver?
– Vi utvecklar ständigt, innovation är ett ledord för oss och vi vill alltid förbättra våra produkter. Hållbarhet kommer komma ännu mer framöver, vi har påbörjat denna resa där vi har tagit fram bra materialval när det gäller träskaft och pappförpackning. Jag tror att för framtidens utveckling och innovation, bortsett från ergonomi för målarna sett, måste vi ställa om till mer hållbara produktionssätt och mer hållbara materialval.